Een sessie bij Wisense richt zich op de beleving. Dat wil zeggen dat we verder gaan dan enkel praten. Hoewel een mentaal kader heel belangrijk is en er dus ook gepraat wordt, betrekken we zoveel mogelijk ook jouw lichaam in de begeleiding. Met praten alleen komt er namelijk vaak geen verandering in jouw thema. Het hoofd kan dan wel iets begrijpen, het lichaam moet ook mee zijn en een nieuwe beweging ervaren hebben. Anders blijft het lichaam gewoon hetzelfde doen als altijd.
Er is vaak heel wat verwarring rond "belevingsgericht" of "lichaamsgericht werken. Het roept vaak beelden op van massages, healings of reiki-handopleggingen. En hoewel we soms ook werken met massagetechnieken, zoals tijdens de kleurlichtmassage, en dat we bij traumawerk ook naar de energie van een lichaam kijken, is het lichaamsgerichte veel ruimer en ook eenvoudiger dan dat.
We kijken namelijk vooral naar hoe jouw lichaam reageert tijdens een sessie. We letten op de traumareactiepatronen en houden goed in het oog wanneer het 'spannend' wordt voor jouw lichaam. Spanning duidt namelijk op onderliggend trauma. En op die manier kunnen we ook met het trauma gaan werken, wanneer die spanning 'wakker' wordt.
We gaan daarnaast ook op zoek naar patronen waar jij aan onderhevig bent. Je kent vaak wel enkele van je (vaak stevigste) patronen, maar er zijn er ook een heleboel die je niet ziet.. Omdat je nooit anders gekend hebt of omdat je ouders het ook zo deden vind je het normaal dat je steeds op eenzelfde manier reageert.
Die verborgen patronen kan je dan wel benoemen, maar het is veel krachtiger wanneer jij via een 'beleving' zelf merkt welke patronen jou aansturen. En ook de patronen die je al kent veranderen niet zomaar wanneer je ze enkel vanuit je hoofd ervaart.
Je hebt daarvoor vaak een 'beleving' nodig; een manier om jouw lichaam het patroon te laten voelen en ervaren. En een uitnodiging voor jouw lichaam om iets anders te doen.
Een voorbeeld van een beleving is een opstelling. Dit kan met poppetjes zijn, die we op tafel plaatsen, maar het kan evengoed met vloerankers, waar we dan gaan opstaan, of met stoelen waar we op kunnen zitten. De poppetjes, ankers of stoelen zijn dan 'representanten'. Ze stellen iets of iemand voor. Je vader en moeder, je werk, je hart en je hoofd,.. eigenlijk kan elke vraag opgesteld worden met de nodige representanten.
We stellen de stoelen of vloerankers dan op in de praktijk, dat wil zeggen: we geven ze een plaats die passend voelt. Jij mag dan voelen hoe je dat ervaart, of daar spanning op zit, of het bepaalde sensaties in je lichaam oproept. We kunnen dan ook met die stoelen en vloerankers gaan schuiven, een nieuwe compositie zoeken. Je kan dan ervaren dat het gevoel in je lichaam verandert. Je lichaam doet dus mee in de sessie.
Er wordt vaak ook met zinnetjes gewerkt. We geven je een zin aan die jij mag uitspreken tegen één van de personen uit de opstelling. Wie dit al eens ervaren heeft weet dat een juist gekozen zin iets doet met jou; je kan een shift in je denken of een opluchting in je lichaam ervaren. Zo'n zinnetje uitspreken is dus ook een beleving. Ookal spreek je maar tegen een 'stoel', de intentie van een opstelling zorgt voor een krachtig veld waarbinnen zaken kunnen bewegen.
Een tweede voorbeeld zijn de vele detectie-oefeningen die we gebruiken om te kijken wat jouw lichaam geleerd heeft in het leven. Ons hoofd heeft daar niet altijd het juiste idee over. Wanneer we bvb gaan kijken naar het topic 'werk' en ik vraag je hoe je met werk omgaat, dan heb je daar vaak allerlei aannames over, die niet altijd stroken met de werkelijkheid. Zo kan je er bvb van overtuigd zijn dat je goed functioneert in een chaotische werkomgeving en dat je meteen begint te werken wanneer het werk zich aandient. In een belevingsgerichte sessie gaan we ipv er over te praten, kijken wat je lichaam doet met werk. We kunnen dan voorwerpen gebruiken zoals kussens of stiften die werktaken voorstellen. En dan zie je vaak dat wat het hoofd bedacht heeft niet klopt met de werkelijkheid; je krijgt misschiens instant stress wanneer er te veel taken (kussens) tegelijkertijd op je afkomen, of misschien schiet jouw lichaam pas in actie wanneer er voldoende werk voorhanden is. Voor een klein taakje (één kussen of stift) schiet je niet in gang, een berg werk (een hoop kussens of een stapel stiften) brengt jou wel in beweging. Dat is geen kwestie van 'juist of fout', het is enkel om te kijken hoe jij functioneert en wat voor werk dus bij jou past.
Een lichaam kan niet 'liegen', dus zelfs wanneer je 'denkt' dat je op een bepaalde manier zal reageren, is het vaak verrassend dat het lichaam toch iets heel anders doet. De info die we dan krijgen van het lichaam, is veel juister en daar kunnen we dan mee aan de slag. We kunnen tijdens een sessie jou uitnodigen om een andere beweging te maken. Om het even eenvoudig te houden met het bovenstaande voorbeeld van het werk; je zou bvb kunnen proberen eerst orde te scheppen in de kussens door ze te sorteren, en dan voelen hoe dat is voor jou en je lichaam.
Een ander voorbeeld van zo'n detectie-oefening is het samen tekenen. Eén blad en twee stiften, meer hebben we niet nodig om allerlei thema's rond verbinding, pleasen, jezelf kunnen zijn, prestatiedruk, doelen, burnout en zo veel meer te testen..
Dat is zo omdat "alles in alles zit", dat wil zeggen; jouw patronen zijn vaak onzichtbaar voor jezelf, en toch zitten ze in alles wat je doet. Of dat nu iets is dat je met kussens doet of een tekening of een wandeling die we samen maken, het toont zich toch. En je hebt het vaak niet eens door. Het kan heel leuk zijn om zo een detectie-oefening te doen, maar het is vaak ook confronterend, en grappig wanneer je dan plots ziet hoe die patronen zoveel sterker aanwezig zijn dan je dacht.
Vaak start een detectie-oefing met niet meer of minder dan het geven van een 'prikkel', en zo een prikkel kan echt belachelijk eenvoudig zijn. Gewoon naast elkaar staan kan al een pittige prikkel zijn, maar ook een papiertje in je handen krijgen, een kleine duw op je schouder,.. belevingsgerichte sessies zijn creatief en op maat gemaakt. Het is telkens anders. Bij Wisense geloven we niet in één techniek voor iederen en werken we dus niet met een vast plan of vaste werkwijze. Jij komt met je vraag en de rest van de sessie ontwikkelt zich intuïtief.
Ben je benieuwd hoe jij zo een sessie kan 'beleven' en wat het voor jou kan doen? Dan kan je hier doorklikken om je sessie te boeken.



